Strona główna Usługi Promocje go tesla Nowości Galeria Kalkulatory Porady Kontakt RSS MaxEV na Facebook

Czynniki wpływające na zasięg roweru elektrycznego

Jednym z najczęściej zadawanych pytań dotyczących rowerów elektrycznych jest ich zasięg na jednym ładowaniu. Poniżej postaramy się przybliżyć czynniki, które wpływają na ten parametr, ponieważ w przypadku tak małego pojazdu, jakim jest rower, zasięg na jednym ładowaniu jest bardzo indywidualny.


1. Czynniki wynikające z rodzaju zastosowanego akumulatora

Różne typy akumulatorów mają różne charakterystyki prądów rozładowania.
- Akumulatory litowe są to akumulatory zaprojektowane tak, aby przy dużych prądach rozładowania, jakie występują w pojazdach elektrycznych zachowywały swoją pojemność.
Czyli: dobierając akumulator dostosowany mocą do silnika mamy pewność tego, że faktycznie odda on tyle energii (Ah), jaka jest jego pojemność.

- Często stosowane jako tańsze zamienniki są akumulatory PB ( żelowe, AGM ). Konstrukcja tych akumulatorów jest taka, że swoją pojemność są w stanie oddać, ale przy małych prądach rozładowania, natomiast przy poborze większego prądu ich pojemność maleje.
Przykładowo silnik o mocy 250W i napięciu 24V przy pracy nominalnej pobiera ok. 10.4A prądu. Akumulator PB, który swoją pełną pojemność oddaje przy 3A pobieranego prądu, obciążony prądem 10,4A odda powiedzmy tylko 80% swojej pojemności. Dokładne charakterystyki spadku pojemność akumulatorów PB w zależności od pobieranego z nich prądu określają ich karty katalogowe.


2. Czynniki wynikające ze sposobu jazdy

- Prędkość jazdy (zasada: wolniej jedziemy - dalej zajedziemy)
Zasada ta wynika z czystych praw fizyki, które mówią, że ilość energii potrzebnej do osiągnięcia danej prędkości rośnie w stosunku do prędkości do kwadratu.
Przykładowo jadąc:
- z prędkością 10 km/h zużywamy 50W energii.
- z prędkością 20 km/h zużywamy 200W energii.

- Styl jazdy (zasada: jednostajna jazda - dalej zajedziemy)
Zasada ta wynika z faktu, iż silnik elektryczny podczas rozpędzania osiąga swoją moc maksymalną, która zazwyczaj jest 1,5-2x większa od mocy nominalnej i automatycznie pobiera więcej energii.
Przykładowo jadąc ze stałą prędkością długi odcinek 30 km zużyjemy tyle energii ile byśmy przejechali 7-10 km cały czas zatrzymując się i rozpędzając.

- Sposób wspomagania jazdy (zasada: więcej pedałujemy – dalej zajedziemy)

Im więcej siły wkładamy w pedałowanie na rowerze elektrycznym, tym silnik jest mniej obciążony i pobiera mniej energii.


3. Czynniki wynikające z warunków jazdy


- Rodzaj nawierzchni (zasada: gładka nawierzchnia – dalej zajedziemy)
Zasada to wynika z tego, iż różne nawierzchnie mają inne współczynniki oporu stawianego na koło. Przykładowo jadąc po równej drodze asfaltowej zajedziemy dalej niż jadąc po drodze polnej (piasek, trawa, żwir)

- Ukształtowanie terenu (zasada: mniej pagórków – dalej zajedziemy)
Wynika to z faktu, iż jadąc pod górę silnik elektryczny zaczyna pracować na maksymalnej mocy i w zależności od nachylenia terenu prędkość pojazdu może maleć.
Przykładowo jadąc pod górkę o nachyleniu 5% i długości 2 km, zużyjemy tyle energii co jadąc po równej drodze przez 8 km.

- Temperatura otoczenia
Dla różnych akumulatorów są różne optymalne temperatury pracy, przy których akumulatory mają największą efektywność. Jeżeli dla danego akumulatora największa efektywność pracy jest przy 25oC to przy 0-10oC osiągnie on powiedzmy 80% efektywności.


4. Czynniki wynikające z konstrukcji pojazdu

- Rozmiar kół (zasada: mniejsze koła - dalej zajedziemy)
Zasada ta wynika z faktu, iż stosując mniejsze koło, redukujemy przełożenie pomiędzy
silnikiem a nawierzchnią po której jedziemy. Taka redukcja przełożenia skutkuje mniejszą prędkością pojazdu, ale za to zmniejsza się też czas przyspieszania pojazdu oraz pobór prądu przy stałej prędkości. Przykładowo skutkuje to zależnością, że np. na kole 20" zajedziemy dalej niż na kole 26" przy takim samym silniku i baterii.

- Ciśnienie w oponach (zasada: większe ciśnienie – dalej zajedziemy)

Wynika to z tego, iż dobrze napompowane koło stawia mniejszy opór toczenia, przez co silnik zużywa mniej energii.

- Rodzaj opon (zasada: gładsze opony – dalej zajedziemy)
Wynika to z tego, iż gładsze opony stawiają mniejszy opór toczenia, przez co silnik zużywa mniej energii.

- Waga pojazdu (zasada: lżejszy pojazd – dalej zajedziemy)
Zasada ta wynika z czystych praw fizyki, które mówią, że ilość energii potrzebnej do rozpędzenia pojazdu, rośnie wraz ze wzrostem jego masy.
Przykład przy zastosowaniu tego samego pojazdu z różnymi kierowcami:
- pojazd 30 kg + kierowca 100 kg = razem 130 kg - zasięg powiedzmy 30 km
- pojazd 30 kg + kierowca 50 kg = razem 80 kg - zasięg ok. 47 km


Gości online: 2 | Rowery elektryczne | Sklepy Internetowe KQS.store